divendres, 24 d’octubre del 2008

La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials. Permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que es produeix en els micromons de Papert però d'una forma molt més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. El grau de llibertat de l'usuari és més limitat que en el cas del Logo.
Un exemple simulació el trobem al programa Crayon Physics tal i com es mostra a continuació:


L'usuari pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la gravetat. Aquest programa es pot descarregar des del web.

Un altre exemple, més senzill, es pot veure a la Doctora xinxeta. La interacció amb el sistem fa que el nen aprengui les condicions que afavoreixen el creixement d'una planta.
Les simulacions fomenten la reflexió i l'acció en un entorn acotat però tenen el perill de simplificar en excés els sistemes reals. Aquest problema es fa més evident quan es pretenen simular sistemes de relació social. Les simulacions, en aquests casos, poden donar lloc a interpretacions del món real greument errònies.

4 comentaris:

  1. Vaig realitzar el treball en grup sobre les PISSARRES DIGITALS. En la meva exposició vam parlar sobre avantatges i inconvenients, van definir que significava cada concepte, vam fer referència a les pissarres dins l'aula i també apart de realitzar activitats dins l'aula vam esmentar alguns programes que podrien ser utils i entre aquets es trobava el programa Crayon Physics. Considero que el vídeo es prou interessant i a més a més ens relata molt bé el seu funcionament. Per veure més vídeos relacionats amb aquest àmbit podeu entrar al blog que vam crear el Grup3. (Es troba en el fòrum de l'assignatura a Material per a les sessions didàctiques).

    Ana Clemente

    ResponElimina
  2. Jo també l'he trobat interessant! merci per comentar-ho Ana!

    ResponElimina
  3. Penso que el recurs de la metàfora com a laboratori, són un més enllà en la tecnologia. Actualment, poques escoles, tenen el recurs de les pissares digitals o de les Tablet PC. Són programes molt útils i que poden servir per el desenvolupament de l'infant, però penso que actualment no es podria desenvolupar molt aquest tipus de metàfora, pel tipus de recursos que tenen avui en dia les escoles. Tot i així he de dir que seria molt important, poder treballar amb aquesta metodologia i amb aquests programes.
    El cryon physical, el trobo un programa molt interessant, perquè a l'hora que treballen informàtica, creativitat, estan estudiant la llei de la gravetat de física, sense adonar-se'n.
    Jo he fet una entrada al meu bloc que parla sobre les tablets PC.

    http://martarc2.blogspot.com/2009/01/tablet-pc.html

    ResponElimina
  4. Estic d'acord amb la Marta. De moment són poques le escoles que disposen de tablet PC a les seves aules i ja és molt que moltes escoles han aconseguit amb poc temps l'ús de projectors i ordinadors a l'aula. tot i així les TabletPC és una manera d'acostar més vivament la tecnologia a l'infant.
    la meva pregunta és. les tablet PC i els ordinadors, faran desapareixer el paper?

    us adjunto el meu enllaç al blog, on he fet referència a les pissarres digitals
    http://neusrm.blogspot.com/2009/01/pissarres-interactives.html

    ResponElimina